Nu is het aan het OV te bewijzen

Gepubliceerd op 16 april 2023 om 17:35

Alweer een treinongeluk. Het lijkt alsof we de laatste jaren steeds vaker te maken kunnen krijgen met een ongeluk, wanneer we onderweg zijn. Het is veiliger om gewoon thuis te blijven.

Jaar in jaar uit hebben wij al te maken met allerlei storingen van NS. Recentelijk komen daar ongelukken bij. Vóór dit ongeluk waren er diverse voorbode geweest. Volgens het nieuws vonden er al meerdere keren een botsing plaats tussen een trein en iets anders, b.v. een vrachtwagen of een auto, met slechts een chauffeur of een conducteur als inzittende. Omdat NS niets met die signalen deed, zijn er nu zelfs groot aantal passagiers betrokken bij het incident. Kort daarna zijn er weer twee treinen van Arriva op het nippertje aan een botsing ontsnapt.

Ik weet niet wat precies de uitkomst van de interne onderzoeken zijn, deze keer en al die andere keren. Het zou me niet verbazen dat de oorzaak ook in het personeelstekort ligt. De NS-medewerkers hadden al eerder aangegeven dat zij weinig vrij kregen en vaak ingeroosterd werden omdat er sprake was van onderbezetting. Het maken van fouten is menselijk. Het maken van fouten waar mensenlevens bij betrokken zijn, is eerder gruwelijk. In sommige beroepenvelden is eenmaal ongeoorloofd om fouten te maken, zoals de piloot, buschauffeur, treinconducteur, chirurg, dokter; met andere woorden: de beslissingsbevoegde. We staan nu nog maar aan het begin van de grijze golf. Het tekort aan personeel gaat niet afnemen.

Moeten wij het personeel straffen omdat zij een ‘onmenselijke’ fout hebben gemaakt? Nee, we moeten zoeken in de oorzaak. Beroepen waar veel concentratie voor nodig is tijdens het werken, hebben voldoende rust nodig. Als een financiële professional één of twee nullen te veel intypt door oververmoeidheid, verliest het bedrijf enkel wat geld. Een treinconducteur die even de focus verliest kan een desastreus incident aanrichten.

Als frequent ov-gebruiker krijg ik steeds minder vertrouwen in het openbaar vervoer. Eerst kan ik niet op hun diensten rekenen, nu riskeer ik misschien mijn leven als ik ergens in stap. Veel Nederlanders delen vast mijn gevoel. Niet voor niets nemen ze vaker de auto. Twee weken geleden stond nog in het nieuws: de verkeersdrukte op de Nederlandse wegens is sinds het afschaffen van de coronamaatregelen in maart vorig jaar fors toegenomen. Het is zelfs veel drukker geworden, met 30000 auto’s meer. Volgens ANWB komt dat door dat we meer auto’s bezitten. Het wagenpark is met het aantal auto’s flink toegenomen.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan ov omdat ik het gemak daarvan ondervonden heb in Azië. Veel mensen met een hoog inkomen kiezen er bewust voor om geen auto te bezitten in landen of steden zoals Hong Kong. Er zijn veel voordelen: je hoeft geen geld uit te geven voor een rijbewijs, je krijgt geen boete, je verliest geen tijd door het zoeken naar een parkeerplek, etc.. In zo’n kleine stad zoals Hong Kong is elke millemeter grond kostbaar. Die mensen daar wonen al in enorme wolkenkrabbers, of in povere ‘kooien’. Hong Kong kan niet permitteren om grondoppervlakte te verliezen aan het bouwen van parkeergarages of parkeerplekken. De OV- infrastructuur daar is dusdanig uitstekend georganiseerd dat de inwoners autobezit overbodig vinden.  

Gezien de vele problemen kan Nederland overwegen het openbaar vervoersysteem op te heffen. Nederlanders geven toch de voorkeur aan het rijden in een eigen auto. Het is een logisch gevolg van leven in een brede welvaart. Laten wij vele staten in VS nadoen: behalve in de stadsgedeelte zoals Manhattan, zijn de Amerikanen totaal afhankelijk van een auto om ergens heen te gaan. Soortgelijke ervaring heb ik ook gehad in Limburg en Zeeland. 

Bovendien hoort de overheid alleen te investeren in de sectoren waar de burgers iets aan hebben. De bedrijven die geld ontvangen via het belastinggeld, moeten hun nut voor het publiek bewijzen. Anders staat hun bestaansrecht simpelweg ter discussie. Een commercieel bedrijf dat te weinig klanten heeft door slechte dienstverlening, verdwijnt ook uit de markt. Waarom krijgt het openbaar vervoersysteem eindeloos geld terwijl steeds minder Nederlanders gebruik maken van hun diensten? Als de investering in bijvoorbeeld NS, het streekvervoer of Schiphol niet meer nodig is, dan worden de burgers financieel ook minder belast, omdat er minder belastinggeld nodig zou zijn. Het probleem personeelstekort wordt gelijk gedeeltelijk daarmee opgelost. De vrijgekomen mankrachten in die sector kunnen ergens anders ingezet worden. Hoe het openbaar vervoersysteem functioneert in Nederland stimuleert ons voor een eigen auto te kiezen.

De problemen op lange termijn moeten wij maar negeren. Behalve het versneld opmaken van energiebronnen en de impact op het klimaat door in een eigen auto te rijden, hebben wij in Nederland nog met een flinke bevolkingsgroei te maken. Die staat niet in verhouding tot de grootte van onze landoppervlakte. Dit betekent dat wij de hoogte in moeten gaan wat wonen betreft. Met dat bevolkingsaantal zou het bouwen van infrastructuur om de drukte op de autoweg te reguleren, op den duur niet werken. Na de zoveelste tunnel of brug zijn we ook ten einde raad. Als er straks veel auto’s of parkeerplekken zijn, hebben we weer extra personeel nodig voor de handhaving.

Het gebruik maken van publieke vervoermiddel moet dus hoe dan ook een optie blijven. Om het aantal autobezit niet nog meer te laten toenemen, moet het openbaar vervoersysteem hun interne problemen oplossen. Nederlanders horen de voordelen te ervaren van het gebruik maken van openbaar vervoer, en niet de nadelen. Tenzij het systeem zelf de factor wil zijn van de toenemende problemen in Nederland straks.

Reizen met openbaar vervoer is bijna vanzelfsprekend geworden. Wij zijn vergeten dat daarmee onze levens in andermans handen worden gelegd. Wanneer een trein- of vliegreis niet meer te vertrouwen is, zoeken wij massaal naar een alternatief. Het is toch niet zo gek dat we liever voor een ‘deelauto’ kiezen dan het openbaar vervoer?  De laatste tijd moet ik regelmatig langer dan 20 minuten in een overvolle treincoupe staan. Ondanks het geboden excuus via de microfoon krijg ik niet een beter gevoel over de dienstverlening van NS. Wij moeten maar de touwtjes in eigen handen terugpakken gezien wij niet meer op het openbaar vervoersysteem kunnen rekenen. Het is duidelijk dat het systeem zich graag wil laten vervangen door de auto.

Tot nu toe krijgen wij alleen maar ongemakken of ongelukken onderweg. Straks wordt er nog meer fouten gemaakt door het personeelstekort, in alle sectoren. Iets wat klein lijkt, kan groot uitpakken; ingeval de oorzaak niet tijdig aangepakt wordt.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.